IMPROVISACIÓN LIBRE. El gran juego de la deriva sonora

 

 

 

 

Galiana, Josep Lluís. IMPROVISACIÓN LIBRE. El gran juego de la deriva sonora. València: EdictOràlia Llibres i Publicacions, 2017, 238 p.

ISBN: 978-84-945465-3-2

PVP: 20€




gastos de envío incluidos para España / shipping costs included for Spain
para el resto del mundo, consulte coste de envío / for the rest of the world, see shipping cost
otros métodos de pago / other payment methods
contacto/contact : edictoralia@edictoralia.com

____________________________________

¿Cómo se llega a la improvisación libre? ¿Cuáles son los elementos que la identifican y la diferencian de la composición escrita? ¿Se puede analizar una improvisación libre? ¿Cómo se aprende a improvisar libremente? ¿De qué forma se enfrenta el oyente a esta manifestación artística? ¿Qué papel juega el espacio y el público para un improvisador libre? y ¿qué lugar ocupa el silencio en el proceso creativo que activa la improvisación? son solo algunas de las numerosas cuestiones que aborda este “texto de referencia”.

Entre la investigación etnomusicológica y el relato experiencial, el libro establece la deriva situacionista como estrategia metodológica de análisis de los procesos de creación musical en tiempo real que activa la improvisación libre, a partir de la construcción de dos situaciones sonoras en las que un grupo de improvisadores organiza diferentes ambientes unitarios y juegos de acontecimientos en dos espacios concretos donde concurren en el tiempo diversos elementos artísticos. Siempre desde la práctica, este trabajo de campo brinda nuevas herramientas analíticas que harán más cercana e inteligible esta manifestación artística y vital que surgió en la década de 1960 como un revulsivo en el marco del movimiento musical europeo contemporáneo.

En palabras del reconocido improvisador Agustí Fernández: “El relato de Galiana es ágil, cercano y en ocasiones imprevisible al igual que una improvisación musical. Como una auténtica deriva discursiva, el proceso literario es sorpresivo e inconcluso, sin principios ni finales; interactivo, porque incita al debate y al diálogo, y eminentemente participativo, puesto que recoge el testimonio y las experiencias de otros improvisadores y músicos, provocando la reflexión entre los lectores. En definitiva, se trata de un texto que deja abiertas puertas y ventanas a posibles y futuras reflexiones, y a seguir derivando improvisadamente por esta emocionante forma de hacer y escuchar música”.

PRENSA

Comença ací un procés de creació periodística. Podria ser considerat també literari. O un assaig experimental al voltant de la deriva cultural actual. Però no és el que volem. Anem a parlar dels processos creatius en la música que està creant-se actualment en la Comunitat Valenciana. I ho fem amb un experimentat musicòleg, saxofonista, improvisador, compositor, gestor cultural, periodista, escriptor i editor. Josep Lluís Galiana està immers en un procés musical que no tot el món comprèn, potser per desconeixement. És la improvisació lliure.

«Ja porte 20 anys en la improvisació lliure. Està poc estudiat perquè no es treballa amb partitures. És fer i escoltar música des del no res; només d’allò que ix de cada improvisador i de la interacció entre els improvisadors. Un diàleg. Una conversa», ens explica Galiana.

El paradigma musicològic tradicional té com a eix fonamental i únic la partitura. A partir de la partitura és on es fa el treball d’investigació. Si no tens partitura, d’on pots partir en la investigació musical? «En la improvisació lliure no hi ha res abans i quan s’esgota l’última vibració en l’aire s’ha acabat. Estem parlant d’un fenomen efímer. Davant això jo, com a investigador, com puc enfrontar-me a la improvisació lliure? Es pot analitzar a partir de la gravació. Però la gravació és testimoni d’una cosa que ha passat i que no tornarà a passar mai més. No es repeteix», ens aclareix el musicòleg.

És complicat. El gran públic no acaba d’entendre aquests processos. És normal. Són experimentals. Per tant, no hi ha, encara, massa seguidors. Les grans editorials, tant de literatura com de música, no s’arrisquen a publicar investigacions d’este calat perquè el que volen és vendre llibres. Les xicotetes no poden fer front a este repte. Per aquest motiu, Josep Lluís Galiana va decidir obrir EdictOràlia, l’editorial que busca contribuir a difondre i ampliar la gran riquesa literària, assagística i artística de la Comunitat Valenciana.

«Fa quasi 40 anys que vaig pujar als escenaris. M’ha interessat molt la investigació. La musicologia centrada en el procés creatiu. Em dedique a improvisar, col·labore amb molts artistes i era molt difícil trobar un editor o un productor discogràfic, així que al final un s’acaba convertint en editor i productor. Hui és una autèntica bogeria, però és un projecte vital, de necessitat artística, de poder transmetre la meua música, les meues reflexions, els meus debats, el que faig i el que fan els meus companys amb inquietuds de mostrar el seu treball», apunta a lasBandas.

A més a més, Galiana té clar que des d’EdictOràlia «buquem sostenibilitat més que rendibilitat. És una inversió que dóna la possibilitat de treballar. No són best-sellers. Hui vendre un llibre o un disc  és complicat. Però no és l’objectiu quan es tracta de vendre investigació, nova creació. És una activitat que no interessa a una gran majoria de consumidors. Parlem d’uns processos creatius i artístics que són exclusius per a uns pocs. Parlem d’un públic que existeix, que està necessitat de noves experiències. És un nínxol de mercat molt exclusiu, amb molta curiositat, amb propostes actuals, molt noves.»

Ara ens sorprèn amb un nou llibre, el quint de l’editorial. És Improvisación Libre. El gran juego de la deriva sonora. «En aquest llibre analitze els paràmetres de la improvisació lliure i propose processos diferents per traure conclusions», explica l’autor. I a més, planteja un grapat d’interrogants als quals s’ha enfrontat ell en els últims 20 anys, com ara cóm s’arriba a la improvisació lliure? Quins són els elements que la identifiquen i la diferencien de la composició escrita? Es pot analitzar una improvisació lliure? Com s’aprèn a improvisar lliurement?

Naix un llibre i naix un disc. Galiana també ha hagut de obrir un segell discogràfic, Liquen Records. Amb ell ja ha tret al mercat diversos discos relacionats amb la improvisació lliure. I també ara en octubre presenta un nou treball del percussionista i improvisador de Castelló, Jesús Gallardo.

«És un projecte molt interessant. Amb bateria sola i molt experimental. En aquest volum s’escolta com treballa el intrument, com dialoga i quina manera té Jesús d’expressar coses amb la percussió», comenta Galiana amb una expressió emocionada. A més a més, conclou que «té un punt d’exercici d’estil, de donar a conèixer paràmetres, registres, tímbriques noves. Tot amb un to poètic. Planteja un nou escenari sonor. Gallardo és un especialista en jazz, titulat superior, però ara busca processos creatius més lliures. Sens dubte, un treball molt personal.»

Si atenem a la passió amb que parla del nou llibre i del nou disc, hauríem d’encetar el nostre procés lliure d’investigació i fer un capbussó en este nou moviment musical que va a més.

TJ Llopis, lasBandas

HDO 367. Al habla con… Josep Lluís Galiana [Podcast]

HDO 367 está dedicado el saxofonista, improvisador, periodista, escritor, pensador y creador Josep Lluis Galiana, que en los últimos meses ha publicado el libro Improvisación libre. El gran juego de la deriva sonora (EdictOràlia Música), y las grabaciones Critical Sounds (junto al experto en tratamiento del sonido Thomas Bjelkeborn), y Who are these people and what do they believe in? (a nombre del trío Chaosophy que completa junto a El Pricto y Avelino Saavedra). Ambas grabaciones han sido publicadas en el sello Liquen Records, que en activo desde 2017, está especializado en la improvisación libre y ha publicado ya seis referencias.

En el programa el creador charla con Pachi Tapiz acerca de su libro, sus grabaciones y sus reflexiones acerca de la improvisación. También se escuchan dos piezas de cada una de las grabaciones mencionadas.

Tomajazz:
Presentación y podcast: © Pachi Tapiz, 2018

HDO 367. Al habla con… Josep Lluis Galiana [Podcast]